Zmiany w firmie. Jak wykazać przydatność działu wsparcia przed nowym Zarządem?

Posłuchaj podcastu:

W organizacji nadchodzą zmiany - może nowy top management może nowy zarząd, a wraz z nim nowe porządki. Jak w takiej sytuacji pokazać wartość zespołu wsparcia, jak analizować nową sytuację i odczytywać oczekiwania wyrażane niewerbalnie?

Myślenie strategiczne to nie wszystko

W opisanej we wstępie sytuacji często skupiamy się na przygotowaniu strategii, zresztą często właśnie o to jesteśmy proszeni wprost. Łatwo się w takiej sytuacji zbyt mocno skupić na przyszłości i myśleniu życzeniowym, zapominając o tym, jak faktycznie wygląda nasza sytuacja.

Dlaczego ważna jest też analiza aktualnej sytuacji? Ponieważ bez pokazania wkładu, jaki włożyliśmy w rozwój organizacji, nasza strategia na przyszłość może zostać odebrana wyłącznie jako zbędny koszt. Jeśli skupimy się tylko na tym, co chcemy przynieść firmie za 3 lata, decydenci mogą stwierdzić, że zbudują nowy zespół w przyszłości, a aktualnych członków zespołu na razie nie potrzebują.

Analiza aktualnej sytuacji w zespole

Analizując aktualną sytuację zespołu warto brać pod uwagę dwie perspektywy: strategiczną (długoterminową) oraz taktyczną (krótkoterminową). Biorąc pod lupę oczekiwania "z góry" dobrze jest też uwzględniać oczekiwania managementu średniego i niższego szczebla, ponieważ ona bardziej koncentrują się właśnie na teraźniejszości. A przecież od członków zespołu wsparcia mają prawo oczekiwać właśnie tego, do czego zostali zatrudnieni - to wsparcia zmiany, która dzieje się tu i teraz.

Wyzwania zespołu wsparcia

Zmiany powodują trudności, wzbudzają niepewność, generują stres. Zespół wsparcia stoi w ich obliczu przed wyzwaniem, by pomóc pozostałym członkom organizacji przetrwać okres przejściowy. Przez niepewność najlepsi ludzie odchodzą czasem z firmy, ich menedżerowie zostają bez kluczowych pracowników.

Takie momenty są kluczowe w budowie wizerunku zespołu wsparcia oraz budowania jego przydatności. Na tę przydatność mają też wpływ menedżerowie, którzy właśnie w takich momentach powinni wiedzieć, że mogą liczyć na członków zespołu wsparcia. Dlatego też w sytuacji zachodzącej zmiany, dobrze jest brać pod uwagę interesy wszystkich pracowników, nie tylko top managementu. Warto budować sojusze z innymi pracownikami i działami, ponieważ ich zadowolenie z naszej pracy świadczy o kompetencji naszego zespołu.

Za kulisami

Obraz zespołu przekazujemy innym nie tylko w formie oficjalnych prezentacji czy raportów, ale także w sytuacjach mniej formalnych. Ważne są także wszelkie działania nieformalne, rozmowy na korytarzu, przy kawie.

Pamiętając o tym, co właśnie przeczytałeś, będziesz miał większy wpływ na wizerunek Twojego zespołu oraz na to, jaką wartość wnosi on do organizacji.

Dzięki zawartym sojuszom i dobrej opinii otrzymasz też wsparcie z innych działów. Łatwiej przekonać do czegoś management, jeśli większość organizacji stoi po naszej stronie.

Temat roli zespołu wsparcia w momencie dużych zmian i niepewności w czasie zmian podejmuję w swoim najnowszym odcinku podcastu. Zapraszam do wysłuchania.

Zobacz także:

Kierownik, hamulcowy komunikacji
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola zostały zaznaczone.

{"email":"Nieprawidłowy adres e-mail","url":"Nieprawidłowy adres www","required":"Wypełnij wymagane pola"}
Success message!
Warning message!
Error message!