Posłuchaj podcastu:
W organizacji nadchodzą zmiany - może nowy top management może nowy zarząd, a wraz z nim nowe porządki. Jak w takiej sytuacji pokazać wartość zespołu wsparcia, jak analizować nową sytuację i odczytywać oczekiwania wyrażane niewerbalnie?
Myślenie strategiczne to nie wszystko
W opisanej we wstępie sytuacji często skupiamy się na przygotowaniu strategii, zresztą często właśnie o to jesteśmy proszeni wprost. Łatwo się w takiej sytuacji zbyt mocno skupić na przyszłości i myśleniu życzeniowym, zapominając o tym, jak faktycznie wygląda nasza sytuacja.
Dlaczego ważna jest też analiza aktualnej sytuacji? Ponieważ bez pokazania wkładu, jaki włożyliśmy w rozwój organizacji, nasza strategia na przyszłość może zostać odebrana wyłącznie jako zbędny koszt. Jeśli skupimy się tylko na tym, co chcemy przynieść firmie za 3 lata, decydenci mogą stwierdzić, że zbudują nowy zespół w przyszłości, a aktualnych członków zespołu na razie nie potrzebują.
Analiza aktualnej sytuacji w zespole
Analizując aktualną sytuację zespołu warto brać pod uwagę dwie perspektywy: strategiczną (długoterminową) oraz taktyczną (krótkoterminową). Biorąc pod lupę oczekiwania "z góry" dobrze jest też uwzględniać oczekiwania managementu średniego i niższego szczebla, ponieważ ona bardziej koncentrują się właśnie na teraźniejszości. A przecież od członków zespołu wsparcia mają prawo oczekiwać właśnie tego, do czego zostali zatrudnieni - to wsparcia zmiany, która dzieje się tu i teraz.
Wyzwania zespołu wsparcia
Zmiany powodują trudności, wzbudzają niepewność, generują stres. Zespół wsparcia stoi w ich obliczu przed wyzwaniem, by pomóc pozostałym członkom organizacji przetrwać okres przejściowy. Przez niepewność najlepsi ludzie odchodzą czasem z firmy, ich menedżerowie zostają bez kluczowych pracowników.
Takie momenty są kluczowe w budowie wizerunku zespołu wsparcia oraz budowania jego przydatności. Na tę przydatność mają też wpływ menedżerowie, którzy właśnie w takich momentach powinni wiedzieć, że mogą liczyć na członków zespołu wsparcia. Dlatego też w sytuacji zachodzącej zmiany, dobrze jest brać pod uwagę interesy wszystkich pracowników, nie tylko top managementu. Warto budować sojusze z innymi pracownikami i działami, ponieważ ich zadowolenie z naszej pracy świadczy o kompetencji naszego zespołu.
Za kulisami
Obraz zespołu przekazujemy innym nie tylko w formie oficjalnych prezentacji czy raportów, ale także w sytuacjach mniej formalnych. Ważne są także wszelkie działania nieformalne, rozmowy na korytarzu, przy kawie.
Pamiętając o tym, co właśnie przeczytałeś, będziesz miał większy wpływ na wizerunek Twojego zespołu oraz na to, jaką wartość wnosi on do organizacji.
Dzięki zawartym sojuszom i dobrej opinii otrzymasz też wsparcie z innych działów. Łatwiej przekonać do czegoś management, jeśli większość organizacji stoi po naszej stronie.
Temat roli zespołu wsparcia w momencie dużych zmian i niepewności w czasie zmian podejmuję w swoim najnowszym odcinku podcastu. Zapraszam do wysłuchania.