Posłuchaj podcastu:
Częsta sytuacja w wielu organizacjach: menedżer prosi eksperta o przygotowanie prezentacji. Dobra prezentacja zostaje przygotowana, ale wręcz przytłacza odbiorców ogromem szczegółowych i fachowych informacji. Manager jednak nie jest zadowolony. Gdzie tkwi problem? Zapraszam do lektury!
Prezentacja eksperta - źródła problemów
Menedżer prosząc eksperta o prezentację, liczy na to, że temat zostanie przedstawiony w sposób zrozumiały dla osób niebędących specjalistami w danej dziedzinie.
Z kolei ekspert chce jak najszerzej podzielić się swoją wiedzą, a jako osoba na co dzień zgłębiająca daną problematykę, może nie wiedzieć, że część podjętych tematów i sposób ich przedstawienia będzie zbyt trudna, łatwo będzie stracić więc uwagę odbiorców.
Źródłem problemów podczas tworzenia prezentacji jest zatem słaba komunikacja i brak konkretnych ustaleń. Menedżer prosi o prezentację, ekspert ją robi, ale nikt nie powiedział jak prezentacja ma wyglądać, jaki jest jej cel, kto będzie odbiorcą prezentacji, jak ważne są elementy wizualne.
Punkt widzenia eksperta
Ekspert chce przygotować jak najlepszą prezentację, ale według swoich kryteriów jako specjalisty. Chce przekazać swoją wiedzę, powiedzieć wszystko na temat. Podpiera się danymi, przedstawia je w formie skomplikowanych tabel lub wykresów. Ekspert wie o czym ma mówić, ale nie wie jak ma o tym mówić.
Ekspert powinien podczas przygotowania prezentacji przyjąć perspektywę menedżera, dla którego prezentacja ma głównie cel biznesowy, mniej merytoryczny. Jeśli jesteś ekspertem - pytaj menedżera, jaki jest jego cel, daj mu swoje wsparcie podczas tworzenia prezentacji.
Punkt widzenia menedżera
Menedżer chce opowiedzieć zarządowi o produkcie, prosi więc eksperta o przygotowanie prezentacji. Nie chce skupiać się tylko na parametrach produktu. Być może ma to być prezentacja będąca częścią większej całości. Menedżer nie jest ekspertem, więc nie chce zagłębiać się w szczegóły. To może skutkować usłyszeniem pytania, na które nie będzie znał odpowiedzi. A to podważy jego kompetencje i wiarygodność. Za to ważne mogą być dla niego np. ciekawe elementy graficzne, ciekawe ilustracje, przejścia między slajdami, może krótkie wideo? Ważne będą też informacje ciekawe biznesowo, niekoniecznie merytorycznie.
Jeśli jesteś menedżerem, odpowiadaj na pytania eksperta wyczerpująco i nie dziw się, że pyta być może o rzeczy dla Ciebie oczywiste.
Co i jak powiedzieć?
Właśnie dlatego menedżer oprócz zakresu merytorycznego powinien określić też przyczynę powstania prezentacji:
- Po co powstaje ta prezentacja?
- Co chce dzięki niej osiągnąć?
- Komu ją przedstawi?
- Co szczególnie zaciekawi odbiorców?
- Czy będzie to fragment większej całości czy samodzielne wystąpienie?
- Jak szczegółowo ma być przedstawiony dany temat?
- Jeśli jest to fragment większego wystąpienia, to w którym momencie całości będzie prezentowany? W jakim celu?
Zanim ekspert odpali swój program Powerpoint, powinien znać odpowiedzi na te pytania.
Krok do przodu
Po prezentacjach często padają pytania. Skoro prezentację przygotował ekspert, to on będzie najlepiej znał na nie odpowiedź. Dlatego powinien przygotować dla menedżera listę potencjalnych pytań, wątpliwości (a nawet zarzutów), które mogą pojawić się po wystąpieniu.
Dzięki temu menedżer będzie pewniej się czuł podczas prezentacji, będzie czuł, że ekspert dobrze wykonał swoje zadanie, zaś sam ekspert nie będzie miał poczucia straconego czasu, a także zyska wizerunek osoby, która rozumie biznes, a nie tylko swoją wąską dziedzinę.
O tym, jak tworzyć eksperckie prezentacje dla managerów, przekazywać wiedzę ekspercką w biznesie, opowiadam w najnowszym odcinku swojego podcastu. Zapraszam!