Posłuchaj podcastu:
Dzisiaj opowiem Ci o tym, jak poradzić sobie z taką oto sytuacją: jako menedżer idziesz poprosić “górę” o podwyżkę dla Twojego pracownika. Wartościowego pracownika, który bez tej podwyżki może od Was odejść. Jak poprowadzić taką rozmowę, by była skuteczna i jak nie otworzyć przy tym Puszki Pandory? Jakich argumentów użyć, by odnieść sukces?
Podwyżkowa Puszka Pandory
Wiele razy mówiłem już o “wchodzeniu w czyjeś buty”, czyli praktycznej realizacji powiedzenia, że punkt widzenia, zależy od punktu siedzenia.
Ty jako menedżer masz kluczowego pracownika, np. wyśmienitego handlowca. Nie chcesz go stracić, bo wiesz, że straci na tym cały Twój zespół. Ale Twój przełożony może widzieć to inaczej. On również może cenić tego człowieka, ale patrzy bardziej globalnie i wie, że za jedną spełnioną prośbą o wzrost wynagrodzenia mogą pójść kolejne, a on nie ma na to budżetu. Może więc spowodować niezadowolenie u innych pracowników, falę odejść z pracy, a nawet sam może ją ostatecznie stracić.
Jak zacząć rozmowy na temat podwyżki?
Pierwsza rzecz, na którą warto uważać to tzw. over promise. Czyli nie obiecuj podwładnemu podwyżki, jeśli nie masz 100% wpływu na to, że ją dostanie. Ryzykiem jest tutaj nie tyle niedotrzymanie obietnicy, ale narażenie się na nielojalność wobec firmy. Bo jeśli obiecasz podwyżkę, a "góra" jej nie przyzna, to co powiesz pracownikowi? Prawdopodobnie coś w stylu: "Wiesz, jacy ONI są...", "Wiesz, chciałem dla ciebie jak najlepiej, ale prezes nie dał się przekonać, nic do niego nie dociera".
W efekcie pracownik zostaje bez podwyżki i w dodatku z żalem do pracodawcy, do firmy. I odchodzi, bo ma poczucie, że nie jest szanowany.
Jak przygotować konkretne argumenty przed rozmową z "górą"?
Jeśli chcesz zacząć rozmowę o podwyżce dla pracownika, musisz znaleźć argumenty przemawiające do menedżerów wyższego szczebla, a nie te, które przekonują Ciebie.
- Wskaż wartość pracownika w kontekście całej organizacji, a nie tylko Ciebie i Twojego zespołu.
- Pokaż, jakie konsekwencje przyniesie firmie odejście pracownika: to nie tylko jego utrata, ale konieczność zaangażowania kolejnych sił i środków finansowych na zatrudnienie nowego (który już na starcie może chcieć wyższą pensję).
- Przekonaj przełożonego, że rozumiesz jego trudną sytuację. Podsuń mu argumenty, których może użyć słysząc zarzut, że inni na podobnych stanowiskach nie dostali podwyżki, a X ją otrzymał.
- Bądź otwarty na inne rozwiązania i negocjacje płacowe.
Zalety takich negocjacji płacowych
Jeśli przygotujesz scenariusz rozmowy o podwyżce w taki sposób, pokażesz swojemu przełożonemu, że rozumiesz jego sytuację, szanujesz jego czas i jesteś otwarty na wspólne szukanie rozwiązań. Dzięki temu Twój pracownik ma szanse na wyższe wynagrodzenie, firma zatrzymuje dobrego specjalistę, a Twój szef widzi, że podwyżka wynagrodzenia dla niego była dobrym krokiem. Jeśli właściwie pokierujesz rozmową zmniejszysz potencjał konfliktu między sobą i pracownikiem, a także na poziomie całej organizacji.