Jak nie zmienić sukcesu w porażkę?

Posłuchaj odcinka podcastu:

Czy sukces może okazać się porażką? Niestety tak, w sytuacji, kiedy obieca się za dużo i sukces jest mniejszy niż oczekiwano. Dzisiaj opowiem o sytuacji, w której za dużo obiecujemy klientowi wewnętrznemu i sukces projektu czy działu nie smakuje tak, jak powinien.

Dlaczego obiecujemy zbyt wiele?

W teorii może się to wydawać dziwne. Jeśli wiemy, że spełnienie obietnicy będzie trudne albo nawet niewykonalne, to nie powinniśmy jej składać. Jednak w przypadku organizacji składanie zbyt dużych obietnic może mieć kilka przyczyn:

  1. Wyobrażenia na temat oczekiwań decydentów (prawdziwe lub fałszywe)
  2. Ego, które karmi się dużą obietnicą

Może się zdarzyć, że przełożeni rzeczywiście mają bardzo duże oczekiwania, jednak składanie obietnic na wyrost zadowoli ich jedynie na chwilę, a moment konfrontacji z rzeczywistością z pewnością pogorszy sprawę i zwiększy ich niezadowolenie.

Ryzyko, oczekiwania, konsekwencje

Kolejnym elementem, który przekuwa sukces w porażkę jest brak właściwej oceny ryzyka. Decydenci dostają obietnicę np. rekordowych wyników, ale nie usłyszą, że jeden z klientów jest wyjątkowo trudny i może nie przedłużyć umowy. Nastawiają się więc na wielki sukces, jednak nie mają świadomości tego, że wcale nie jest on pewny. Czasem takie podejście wynika z chęci pokazania się przełożonym z jak najlepszej strony, a czasem z przecenienia własnych możliwości i przyjmowania tylko najlepszych scenariuszy.

Niekiedy w dyskusjach pomija się nie tylko ryzyko, ale też nie rozmawia się o oczekiwaniach, chociaż podczas omawiania oczekiwań poprzeczka może zostać obniżona całkiem naturalnie.

Ostatnim elementem, który zmienia sukces w porażkę jest niebranie pod uwagę konsekwencji i postawa “jakoś to będzie”.

Konsekwencje overpromise 

Konsekwencjami nadmiernie rozdmuchanych obietnic są nie tylko poczucie zawodu czy zirytowanie “z góry”. Overpromise może mieć też o wiele większe konsekwencje. Pada nierealna obietnica i dowiadują się o niej inni członkowie organizacji, klienci. Obietnica przestaje być obietnicą pojedynczego pracownika, a staje się np. obietnicą, którą zarząd składa akcjonariuszom.

Sytuacja może stać się napięta, a sukces zostać odczytany jako porażka nie tylko w gabinecie prezesa, ale także wśród opinii publicznej, chociaż obiektywnie patrząc, wciąż byłby sukcesem.

Jak nie zmieniać sukcesów w porażki?

  1. Dbaj o realność składanych deklaracji
  2. Przyjmuj mniej optymistyczne scenariusze
  3. Rozmawiaj o realności swoich założeń na początku ich tworzenia, nie na końcu
  4. Myśl o swoich możliwościach z większą dawką pokory i mniejszym ego

Dzięki wprowadzeniu w życie tej metody, sprawisz, że Twoje sukcesy będą fetowane, a nie traktowane jak porażki, zmniejszysz stres w okresie rozliczeń, a także zyskasz opinię osoby, której można ufać.

Zobacz także:

Kierownik, hamulcowy komunikacji
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola zostały zaznaczone.

{"email":"Nieprawidłowy adres e-mail","url":"Nieprawidłowy adres www","required":"Wypełnij wymagane pola"}
Success message!
Warning message!
Error message!