Posłuchaj podcastu:
Komunikacja jest jak laser. Skuteczna, jeśli trafisz we właściwy punkt. A co jest tym punktem w komunikacji? Cel! I to właśnie cel może w największym stopniu osłabić skuteczność komunikacji.
Jak cel osłabia komunikację?
Są dwa powody, przez które cel osłabia komunikację:
- Jest źle zdefiniowany albo przesunięty
- Jest sformułowany w sposób niepełny
Dobrym przykładem są tu cele perfekcjonistów. Są niepełne. Perfekcjoniści chcą zrobić najwięcej jak się da, najlepiej, tak jakby wszelkie zasoby: czas, pieniądze, zasoby ludzkie, były nieograniczone. Nikt nie ma takich możliwości, dlatego perfekcjoniści często czują dyskomfort.
Geometria a realizacja celu
Przyjrzyjmy się geometrii. Jeśli pomyłka na wierzchołku kąta wynosi pół minuty kątowej, w ogóle tego nie widać. A pół kilometra dalej lądujemy zupełnie nie tam, gdzie chcieliśmy.
Podobnie jest z celem. Jeśli w jego tworzeniu i definiowaniu pomylimy się choćby niewiele, przed nami szansa na porażkę. Chcemy osiągnąć cel i dobrze go zdefiniować, ale posługujemy się skrótami, slangiem, słowami-wytrychami. Myślimy, że wiemy o co nam chodzi. Tyle że stosując takie skróty wpadamy w pułapkę niedopowiedzeń i potem realizujemy coś zupełnie innego niż chcieliśmy.
Cele powinny być zdefiniowane w punkt
Czy cel "Chcę zrealizować projekt", to dobrze określony cel? Czy jeśli podczas realizacji pogorszą się nasze relacje ze współpracownikami, to będzie on dalej dobrze zrealizowany? Nie.
Dlatego cel należy określić i zdefiniować precyzyjnie, żeby wiadomo było o co nam chodzi i co się z tym celem łączy. Musimy wiedzieć, jakie działania prowadzą do sukcesu, który nas zadowoli.
Komunikacja dla osiągnięcia celu
Po pierwsze: należy wziąć pod uwagę różne perspektywy zdefiniowana celu. Po drugie, kiedy już zdefiniujemy cel, powinniśmy się zastanowić, co z naszej definicji wynika według zasad logiki, co staje się logicznym sukcesem. Być może wcale nie to, czego rzeczywiście chcemy i konieczne będzie nowe sformułowanie celu.
Wróćmy do przykładu z poprzedniego akapitu, gdzie celem było zrealizowanie projektu. Wyobraźmy sobie, że projekt jest zrealizowany, ale straciliśmy wsparcie współpracowników, uznano nas za osoby niekomunikatywne i przemocowe. Projekt realizuje się już bez nas, nikt nas już nie chce w firmie. Ale cel teoretycznie zrealizowany...
KPI głównego czynnika definiującego cel
Jest wiele elementów, które pomagają doprecyzować cel i ułatwiają jego formułowanie. Czy jeśli pójdziesz do decydentów, by podjęli decyzję, a oni odpowiedzą nam odmownie, może to być dla Ciebie sytuacja wystarczająca? Paradoksalnie tak - bo wiesz, co dalej robić. Najgorsza sytuacja to taka, w której tego nie wiadomo.
Dzięki takiemu podejściu do sprawy realizacji celu, łatwiej nam o jasną sytuację, w której wiadomo, kiedy mamy się cieszyć. W ten sposób zwiększa się także skuteczność, a dalsze działania będą dostosowane do faktycznej realizacji celu - w dodatku z mniejszym ryzykiem niechcianych konsekwencji naszego działania.
Wyznaczanie celów zgodnie z dobrymi praktykami zbliży Cię do ich realizacji, dlatego zwracaj uwagę na precyzję definiowania celu. Zwracaj też uwagę, czy definicja celu jest dobrze dopasowana do definicji sukcesu. Doprecyzuj wszelkie dwuznaczności i słowa wytrychy.