Posłuchaj podcastu:
W produkcie informatycznym lub technologicznym pojawił się błąd. To oczywiste, że trzeba go naprawić, jednak zdarza się, że cały proces mocno się przeciąga, ponieważ zamiast konkretnych działań naprawczych prowadzone są dyskusje z ekspertami. Jeśli chcesz wiedzieć, jak dowieźć efekt w sytuacji kryzysowej i jak ważne jest w takiej sytuacji właściwe zdefiniowanie celu.
Dokładna definicja celu
Cel - naprawić błąd. Wydaje się to dość dokładna definicja, przecież jest błąd i chcemy go naprawić. Ale w tak postawionym celu tkwi haczyk. Może się zdarzyć, że eksperci będą chcieli naprawić go w najlepszy możliwy sposób, przez co rozpoczną długą dyskusję na temat tego, co należy zrobić. Będą chcieli udowodnić, że proponowane rozwiązania nie są dość dobre a już na pewno nie najlepsze. Czas będzie uciekał, wszyscy będą zirytowani, a pracownicy Klienta nie będą mogli korzystać z produktu.
Żeby pomóc sobie w dokładnym sprecyzowaniu celu… narysuj boisko, a konkretnie dokładnie narysuj całą sytuację. Celem bowiem nie jest samo naprawienie błędy, a rozwiązanie problemu jak najszybciej to możliwe, z jak najmniejszymi negatywnymi konsekwencjami.
Opis sytuacji punkt po punkcie
Boisko powinno być narysowane bardzo precyzyjnie. Dobrze jest rozpisać w punktach całą sytuację, żeby można było bez problemu odnieść się do niej podczas dyskusji.
Jeśli problem musi być rozwiązany w tydzień, koniecznie należy to zanotować - jeśli ktoś będzie próbował przeforsować inne rozwiązanie, wystarczy przypomnieć mu ten ważny zapis. Nie da się przeforsować rozwiązania w tydzień? Trzeba szukać innego.
Uprzedź zarzuty
Jeśli eksperci próbują przeforsować swoje rozwiązania i nie chcą wdrażać Twoich, postaraj się uprzedzić ich zarzuty. Przypomnij im, że to reżim czasowy, a nie Twój wybór, uniemożliwia wprowadzenie najlepszego możliwego rozwiązania. Podsumuj np. w ten sposób:
Musimy:
- Znaleźć rozwiązanie naprawiające błąd
- Znaleźć rozwiązanie możliwe do wdrożenia w określonym czasie
- Znaleźć rozwiązanie niosące najmniej dotkliwe konsekwencje
Nie szukacie rozwiązania najlepszego czy nie mającego żadnych konsekwencji, szukacie rozwiązania optymalnego, zdefiniowanego przez określony wcześniej cel.
Zalety tego rozwiązania
Przede wszystkim zwiększysz efektywność swoich działań i szybciej usuniesz błąd, szybciej zarządzisz sytuacją kryzysową. Zmnimalizujesz także ryzyko konfliktów i utrwalisz swój pozytywny wizerunek w oczach klienta.
Jeśli zainteresował Cię ten temat, zapraszam do wysłuchania 43. odcinka podcastu SenseMaking.