Czy KPI mogą być motywujące, a dział controllingu wspierający?

Posłuchaj podcastu:

Czy KPI może być skutecznym motywatorem? Dlaczego spotkania wynikowe zazwyczaj są mało efektywne, a często wręcz nudne? Czy dział controllingu może wyjść z roli złego policjanta? O tym wszystkim przeczytasz w tym artykule.

KPI a motywowanie pracowników

KPI mogą skutecznie działać, ale jako demotywatory. Wśród TOP 10 osób, które osiągają kluczowe wskaźniki efektywności, często przewijają się ci sami ludzie. Pozostali pracownicy cyklicznie dostają informację o tym, że znajdują się poza czołówką, co więcej - najprawdopodobniej nigdy się to nie zmieni.

Z kolei ci osiągający najsłabsze wyniki, mogą być stygmatyzowani, oskarżani o słabą jakość wykonywanej pracy. Czy więc KPI kogoś w takiej sytuacji motywuje? Nie. Jeśli wciąż wyznaczane są takie same kluczowe wskaźniki efektywności, miejsca w rankingu pracowników wyglądają wciąż tak samo. Jedni zawsze na górze, inni zawsze na dole.

Wykorzystanie KPI do motywowania ludzi

Żeby zmienić rolę KPI w motywowaniu należy zadać sobie pytanie: Po co je wyznaczamy? Czy to sztuka dla sztuki? Nie. KPI pozwala pracownikom znaleźć się na konkretnym miejscu w rankingu czy wyniku grywalizacji. Nie podpowiada jednak, co zrobić, żeby zająć lepsze miejsce, uzyskać lepsze wyniki.

Same wskaźniki efektywności nie motywują więc pracowników, jednak wartościowa może być sama wiedza na temat tego, co na nie wpływa. Dział controllingu ma taką wiedzę, zna korelację danych, ma więc narzędzie do wykorzystania KPI w taki sposób, by zwiększyć zaangażowanie.

Wyjście z roli złego policjanta

W oparciu o dane, jakie posiada controlling, może on dostarczać pracownikom informacje o nieoczywistych sposobach osiągania celów. Dzięki temu controlling wychodzi z roli policjanta i staje się działem, które daje wsparcie, pomaga zdobyć uznanie, zwiększa poziom motywacji.

Żeby realizować KPI, pracownicy muszą mieć możliwość szerszego oglądu sytuacji. Jeśli na spotkaniu zostaną po prostu wyczytane nazwiska osób najlepiej radzących sobie z osiąganiem pożądanych przez przedsiębiorstwo kluczowych wskaźników efektywności, reszta zostanie raczej zdemotywowana. Jeśli zaś wszyscy dowiedzą się, jak podnieść konkretny wskaźnik, będą czuć wzrost zaangażowania.

Zmiany w komunikowaniu wskaźników KPI

Co można osiągnąć wprowadzając zmiany w komunikowaniu wskaźników KPI?

Po pierwsze, to na czym wszystkim zależy, czyli zmotywowani pracownicy, zamiast podziału na pracowników chwalonych i ganionych. Po drugie, zmiana wizerunku działu controllingu na dział przyjazny i pomocny. Po trzecie, daje ludziom wiarę w to, że mogą być lepsi.

Jeśli interesuje Cię ten temat, pracujesz w dziale controllingu, jesteś menedżerem czy po prostu chcesz bardziej efektywnie prowadzić spotkania dotyczące KPI, zapraszam do wysłuchania mojego podcastu.

Zobacz także:

Kierownik, hamulcowy komunikacji
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola zostały zaznaczone.

{"email":"Nieprawidłowy adres e-mail","url":"Nieprawidłowy adres www","required":"Wypełnij wymagane pola"}
Success message!
Warning message!
Error message!