Jak budować zaangażowanie zespołu dzięki właściwej komunikacji?

Posłuchaj odcinka podcastu:

Chcesz, żeby Twój zespół był zaangażowany. Zwołujesz spotkanie za spotkaniem, komunikujesz ludziom, że zależy Ci na ich zaangażowaniu… i nic się nie zmienia. Pracownicy się nie odzywają, Ty prowadzisz monolog, po spotkaniu wciąż to samo, apatia i brak zaangażowania. Dzisiaj opowiem, dlaczego tak się dzieje i jak to zmienić.

Źródła braku zaangażowania

Bardzo często, kiedy menedżer mówi o zaangażowaniu, kończy się właśnie na słowach. Bo niestety, często menedżerowie pięknie mówią o zaangażowaniu, a w praktyce wymagają po prostu posłuszeństwa i mechanicznego wykonywania poleceń. Pracownicy to wyczuwają, dlatego ich zaangażowanie jest na niskim poziomie. 

Do tego dochodzą problemy natury komunikacyjnej - przełożony mówi o zaangażowaniu, ale jednocześnie spotkanie wypełnia jego monolog, nie daje innym dojść do słowa. Do tego dochodzą zwyczaje takie jak przerywanie czy kończenie zdania za pracownika, który właśnie się wypowiada. Wystarczy kilka takich sytuacji i ludzie przestają się odzywać, bo nie widzą w tym sensu. Drugą niepożądaną sytuacją jest zachęcanie do wypowiedzi i krytykowanie ich. 

Trzecim źródłem braku zaangażowania pracowników jest forsowanie własnych pomysłów przez menedżera. Jeśli człowiek wie, że jego wysiłek pójdzie na marne, bo menedżer i tak sam wdroży swoje rozwiązanie, to nie będzie się angażował.

Komunikacja dla zaangażowania

Jeśli naprawdę chcesz budować zaangażowanie zespołu, a nie tylko komunikować mu swoje pomysły, zacznij od spojrzenia na samego siebie w lustro i zastanowienia się, czy to co mówisz, jest spójne z Twoją postawą, z Twoimi intencjami.

Jeśli naprawdę chcesz od zespołu zaangażowania, to słuchaj go. Daj przestrzeń do dyskusji i co bardzo ważne - daj poczucie, że zdanie zespołu się liczy. Jeśli propozycja która padnie będzie dobra, pozwól wcielić ją w życie, nawet jeśli Twoim zdaniem będzie ona słabsza niż Twoje rozwiązanie.

Podstawą komunikacji budzącej zaangażowanie u zespołu jest, jak widać, odpowiednie nastawienie menedżera. Nie da się zachęcać ludzi do współpracy i kreatywności, jeśli ich pomysły nigdy nie wychodzą poza salę konferencyjną.

Dzięki wprowadzeniu niewielkich zmian możesz zyskać bardzo dużo:

  • Zaczniesz budować zaangażowanie zespołu na dowolnym etapie
  • Zwiększysz motywację pracowników
  • Dasz pracownikom poczucie sprawczości

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszam do wysłuchania najnowszego odcinka podcastu SenseMaking.

Zobacz także:

Podsumowanie podcastu
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola zostały zaznaczone.

{"email":"Nieprawidłowy adres e-mail","url":"Nieprawidłowy adres www","required":"Wypełnij wymagane pola"}
Success message!
Warning message!
Error message!