Co może stać za niechęcią Zarządu do komunikowania zmiany?

Posłuchaj podcastu:

Wprowadzanie zmian w organizacji to temat rzeka, podobnie jak komunikowanie zmian. Zdarzają się jednak sytuacje, w których szefostwo decyduje na wdrożenie zmiany nagle, bez odpowiedniego przekazania informacji o niej. Dlaczego tak się dzieje i jak przekonać decydentów, że zmiany warto odpowiednio komunikować?

Perspektywa decydentów

Podczas swoich szkoleń i podcastów często zwracam uwagę na odmienne perspektywy pracowników tej samej organizacji. W omawianej sytuacji również ma ona znaczenie. Prezesi, zarząd czy menedżerowie wyższego szczebla często nie chcą poprzedzić wdrożenia zmiany odpowiednią komunikacją z kilku powodów:

  • Często widzą zmianę jako kwestię czysto techniczną, zapominając, że łączy się ona z realnym wpływem na codzienność ludzi (np. czas na naukę nowego systemu)
  • Chcą szybkiego wprowadzenia zmiany, bez okresu przejściowego, bez tłumaczenia pracownikom potrzeby i sensu zmiany
  • Bywają przekonani, że zmiana nie dotyczy codzienności pracowników

    Boją się plotek i przecieków informacji

Jak przekonać “górę” do komunikowania zmiany?

“Góra” ma swoje przekonania i swoje racje i czasami nie działają na nią racjonalne argumenty dotyczące codzienności z życia pracowników. Zatem, żeby przekonać decydentów do komunikowania zmian czy dłuższego ich wprowadzania, najlepiej używać argumentów patrząc z ich, a nie z własnej perspektywy. A zatem:

  • Koszty. Brak odpowiedniej komunikacji może spowodować błędy i opóźnienia, które pociągną za sobą konkretne koszty finansowe.
  • Wizerunek firmy, zarówno na zewnątrz jak i wśród pracowników. W czasach, kiedy trudno o dobrego pracownika, a specjaliści szukają w organizacji nie tylko zarobków, ale też dobrej organizacji pracy i stabilności, dobra opinia jest szczególnie ważna.

Najlepiej, pokazując opcje wdrożenia zmiany, w ogóle nie brać pod uwagę opcji bez komunikacji, ponieważ nie jest to właściwa droga i nie powinno się jej brać pod uwagę.

Dlaczego warto?

Za błędy popełnione przy zbyt szybkim wprowadzeniu zmiany odpowiedzą ci, którzy ją wdrożyli albo ci, którzy ją wymyślili - nie zaś ci, którzy podjęli decyzję o tym, żeby wprowadzić ją szybko. Dlatego warto jest przekonać decydentów do właściwej komunikacji - choćby dla własnego dobra i własnego wizerunku w firmie. Takie podejście pozwoli także ograniczyć stres, który podczas wdrażania zmiany może być silny.

O komunikację warto walczyć od samego początku, ponieważ im dłużej jej brakuje, tym trudniej to zmienić. Jeśli kilka zmian wprowadzono bez komunikowania ich, to decydenci nie będą widzieli powodów, żeby to zmieniać.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszam do wysłuchania najnowszego odcinka podcastu SenseMaking.

Zobacz także:

Kierownik, hamulcowy komunikacji
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola zostały zaznaczone.

{"email":"Nieprawidłowy adres e-mail","url":"Nieprawidłowy adres www","required":"Wypełnij wymagane pola"}
Success message!
Warning message!
Error message!