Posłuchaj podcastu:
Ile razy próbowaliście namówić zarząd np. do wdrożenia nowego systemu CRM, czy innego oprogramowania, z którego trudno od razu wyliczyć zyski, ale bezskutecznie? Dzisiaj parę słów o tym, jak zachęcić zarząd do wdrożenia systemów, które przyniosą korzyści, i jakich argumentów użyć w rozmowie.
Komunikacja z zarządem - podstawowe błędy
Żeby przekonać zarząd do swojego pomysłu, musisz odpowiednio go zakomunikować. W organizacjach najczęściej spotkać można dwie strategie przedstawiania pomysłów zarządowi, w sytuacji w której nie da się łatwo określić zysków i korzyści:
- Próba siłowego "przepchnięcia"
- Naciąganie danych
Jeśli chcesz wiedzieć, jak przekonać zarząd do pomysłu, od razu porzuć strategię numer jeden. Nigdy nie uda Ci się przekonać zarządu z pozycji siły, bo to on ma silniejszą pozycję w organizacji.
Z kolei naciąganie danych może mieć jeszcze gorsze skutki - zarząd zauważy prędzej czy później, że został oszukany. Nie tylko nie przekonasz nikogo do Twojego pomysłu, ale podważone mogą być też Twoje kompetencje oraz wiarygodność. Stracisz zaufanie przełożonych podczas kolejnych spotkań i prezentacji.
Jak przekonać zarząd do pomysłu?
Zanim pójdziesz ze swoją propozycją na spotkanie, by przekonać szefa do wdrożenia nowej wersji systemu czy oprogramowania, zastanów się, czy na pewno masz rację i takie wdrożenie przyniesie zyski w dłuższej perspektywie?
Jeśli uważasz, że pracownicy oraz cała organizacja zyskają na wprowadzeniu nowej wersji systemu (czy też samego systemu), musisz spojrzeć na sprawę z innej perspektywy. Jeśli na ten moment nie masz danych, żeby pokazać zarządowi potencjalny sukces czy wsparcie w biznesie, przygotuj inne argumenty.
Jakich argumentów użyć w rozmowie z zarządem?
Co się stanie, jeśli w Twojej organizacji nie zostaną wprowadzone proponowane zmiany? Być może program teraz działa dobrze, ale niedługo kończy mu się wsparcie. A może zmiany są konieczne, jeśli firma planuje rozwój, bo system w aktualnej formie wkrótce przestanie być skalowalny? Może brak mu elementów, które niedługo staną się niezbędne?
Jednym słowem - jeśli nie możesz przekonać zarządu, że lepiej będzie, jeśli wprowadzicie zmiany, przekonaj go, że będzie gorzej, jeśli ich nie wprowadzicie. Wskaż koszty, jakie firma ponosi przez brak wsparcia albo pozyskiwanie wsparcia poza systemem.
Formułując argumenty w ten sposób, zyskasz dodatkowo opinię osoby, która rozumie organizację i jej pracowników, ich potrzeby, która widzi powiązania między działami.
Wejdź w buty zarządu
Jeśli używasz argumentów związanych ze swoją pracą lub obowiązkami pracowników niższego szczebla, zarząd może nie wykazywać zainteresowania. Zaangażowanie pracowników spada, przez stary system mają więcej pracy? Ten argument może nie trafić do decydentów.
Ale jeśli powiesz, ile zasobów ludzkich czy finansowych twojej organizacji jest zużywanych na obsługę starego systemu...? Taki argument trafia w sedno, dotyka informacji, które są dla zarządu istotne.
Zanim jednak zaczniesz wdrażanie swojego planu, przekonywania zarządu do twojego pomysłu, odpowiedz sobie na pytania: Czy zarząd na pewno nie ma racji sprzeciwiając się zmianom? A jeśli nie ma, czy nie łatwiej przedstawić argumenty z poziomu straty, a nie zysków?
Na temat przekonywania zarządu do pomysłu zmian w systemie mówię w swoim podcaście - zapraszam!