Posłuchaj podcastu:
W dzisiejszym artykule przeczytasz, dlaczego tak trudno przekonać innych do wprowadzenia zmian w organizacji i jak naprawić proces komunikacji, by stało się to łatwiejsze.
Stawianie sobie odpowiedniego celu
Częstą przyczyną porażek w komunikowaniu zmian jest źle postawiony cel. Bo jeśli decydenci uważają, że zmiany nie da się wdrożyć, a są przekonywani, że ta zmiana będzie dobra, to dostają po prostu niewłaściwy komunikat. Oni mogą wierzyć w to, że zmiana będzie dobra, nie trzeba im o tym mówić. Oni po prostu uważają, że nie da się jej przeprowadzić.
W tens sposób frustracja rodzi się po obu stronach: władze firmy irytują się, kiedy ktoś przychodzi i po raz kolejny mówi to samo, pomimo odmów. A Ty frustrujesz się, bo po raz kolejny nie udało Ci się ich przekonać.
Dlatego tak ważne jest postawienie sobie odpowiedniego celi komunikacyjnego. Ukierunkowanego nie na samą zmianę, ale na proces jej wdrożenia.
Dobór właściwych argumentów
Pierwszym błędem w poszukiwaniu argumentów dla przełożonych jest stosowanie skrótów myślowych, przez które zamiast mówić o wdrażaniu zmian, przechodzisz od razu do samego sensu zmiany. Drugi błąd to niedostrzeganie zmian, które już w międzyczasie zaszły w organizacji.
Żeby przygotować odpowiednie argumenty, powinno się zacząć od analizy aktualnej sytuacji, uwzględnić ją w konkretnym punkcie czasu. Taką analizę należy powtarzać za każdym razem przed rozmową o wdrażaniu zmian, żeby nie przychodzić “do góry” z argumentami nieprzystającymi do zmieniającej się rzeczywistości.
Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć argumenty operacyjne, skupione na wdrożeniu zmiany i na tym, że jest to możliwe.
Dlaczego warto?
Wypróbuj tę metodę, kiedy będziesz potrzebować, by przekonać szefostwo do wprowadzenia zmian. Przekonasz się, że nie tylko zwiększy ona skuteczność Twoich działań, ale pozwoli też zredukować stres w związku z kolejnymi wizytami u włodarzy organizacji. Pamiętaj: zawsze sprawdzaj, czy cel, który chcesz osiągnąć jest kompatybilny z argumentami i czy przystaje on do obecnej sytuacji.
Jeśli chcesz usłyszeć więcej na ten temat, zapraszam Cię do wysłuchania najnowszego podcastu SenseMaking. Do usłyszenia!